KC De Haren heeft een 'Tiny Forest'

Op 29 oktober  2019 ging groep 8 van juffrouw Ivvy heerlijk naar buiten voor een verkennende les in hun eigen 'Tiny Forest'. Er werd o.a. gezocht naar zoveel mogelijk dingen met verschillende letters uit het alfabet. 

De leerkrachten van De Haren volgden onlangs een training bij IVN over Tiny Forest en gaan dit nu in praktijk brengen. Dit was een verkennende les en binnenkort volgt een onderzoekende les. Bodemdiertjes, temperatuur, grondkwaliteit, van alles kan aan de orde komen, evenals reken- of taallessen. Juf Ivvy houdt ons op de hoogte!

Het geeft toch echt wat extra's zo samen buiten leren!

Lees meer

In de krant gelezen:

 

VMBO-Doedag Bossche Vakschool en Helicon

De groepen 8 van KC De Haren (+juf Sophie en juf Ivvy en begeleidende ouders) zijn 15 januari 2019 op de fiets naar de VMBO-doedag geweest bij de Bossche Vakschool en Helicon. Een waardevolle kans voor toekomstige VMBO-leerlingen om kennis te maken met het VMBO en zeker ook interessant voor leerlingen met een havo of vwo advies. De kinderen zijn de hele dag ondernemend bezig geweest! Ze hebben - onder begeleiding van leraren en leerlingen -  kennisgemaakt met techniek (aan auto's sleutelen, zagen, timmeren, stekkertjes maken), zorg& welzijn (handmassage, badzout maken), dienstverlening & producten (eigen online game ontwerpen), horeca (mini quiche maken en proeven), en groen (slang om je nek, reptielen bekijken, cavia's borstelen en een plantje stekken). De kinderen waren intensief bezig en hebben ervaren wat je gaat leren op het VMBO en hoe het is om te werken in verschillende sectoren (in de echte wereld!)

Een mooie, ondernemende dag!

 

 

Talentenuurtjes

KC De Haren geeft echt ondernemend onderwijs! Leerlingen krijgen volop gelegenheid met andere omgevingen in contact te komen om zo hun eigen talenten te ontwikkelen, volgens Juf Ivvy.

‘Wij zijn begonnen met talentenuurtjes in groep 8. Elk kind krijgt de kans om een talent te ontdekken of verder te ontwikkelen. De kinderen kunnen zich inschrijven voor natuur, koken, catering, dans, kinderbalans, taekwondo of kunst. Ze volgen met een groepje van 4-7 kinderen 3 of 4 keer een workshop van een professional.

Arno Doornekamp heeft een eigen cateringbedrijf 'Eigen Bereid' en vertelde over zijn werk en maakte met de kids een lekkere en gezonde lunch voor alle juffen en meneren; heerlijk!’

Wat een mooi voorbeeld van verbinding tussen Onderwijs en Bedrijfsleven.

 

De schoolweek van Ivvy Kwak

In 'Mijn Schoolweek' schreef juf Ivvy over haar week op school en over hoe zij met haar klas met ondernemend onderwijs aan de slag ging.

Op de bijeenkomst van 'sH Ondernemend Onderwijs van 25 november j.l. was een van haar projecten zelfs een voorbeeld van 'best practice'!

Lees meer

 

Ondernemend Onderwijs project 'De Ecologische Voetadruk'

In groep 8 van KC  De Haren zijn ze weer enthousiast begonnen met een nieuw Ondernemend Onderwijs Project: De Ecologische Voetafdruk (de ruimte die een mens gebruikt om te leven, wonen, eten, reizen en alles wat we kopen…). 

Volgens Juf Ivvy is bij de meeste mensen de voetafdruk veel te groot. Dus: tijd voor actie! Zij schreef ons onderstaand verslag.

Lees meer

In groep 8 van KC  De Haren zijn we weer enthousiast begonnen met een nieuw Ondernemend Onderwijs Project: De Ecologische Voetafdruk.

Als introductie raadden de kinderen wat er in mijn schatkist zat? Een wereldbol.

We maakten een woordenweb over de wereld en benoemden positieve en negatieve onderwerpen. Daarna volgden een paar kennislessen, waarin we filmpjes keken en vragen beantwoordden over de ecologische voetafdruk; de ruimte die een mens gebruikt om te leven (wonen, eten, reizen, alles wat we kopen…) Bij de meeste mensen is de voetafdruk veel te groot, dus we moeten zuiniger zijn op onze aarde. Tijd voor actie!

De ouders van juf Ivvy (Otto en Ans) gaven een gastles en vertelden hoe zij hun ecologische voetafdruk klein houden; ze hebben een moestuin, kippen die eieren leggen, ze hebben geen auto en ze eten weinig vlees. Ans liet ons een heerlijke vegetarische ovenschotel proeven, gemaakt van courgettes uit Otto’s moestuin; heerlijk!

    

De kinderen maakten een test en ontdekten: hoe groot is mijn ecologische voetafdruk? Ze bekeken de scores en gingen op zoek naar tips om hun voetafdruk kleiner te maken.

Daarna kregen ze een challenge: kies een juf/meneer, laat ze de ecologische voetafdruk vragenlijst invullen en geef persoonlijk advies om hun voetafdruk te verkleinen!

De kinderen maakten een afspraak met een juf/meneer, lieten ze de test maken en gingen aan de slag. Na het berekenen van de score, kozen ze 3 vragen met veel punten en gingen per vraag op zoek naar verbeteracties (bijvoorbeeld voor iemand die vaak met het vliegtuig op vakantie gaat een fietsvakantie zoeken, of voor iemand die veel vlees eet een vegetarisch recept zoeken).

De uitslag en de adviezen worden nu verwerkt in een powerpoint of poster of folder voor de juf/meneer. Deze worden eerst gepresenteerd aan de klas (en eventueel gefilmd) en uiteindelijk volgt de presentatie voor de juf/meneer. We hopen dat iedereen vervolgens aan de slag gaat met de adviezen zodat we met z’n allen werken aan een duurzame wereld!

De kinderen maken ook nog een kennistoets over de ecologische voetafdruk, waarbij ze kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.

De kinderen zijn enorm betrokken en gemotiveerd, de juf is blij en collega’s wachten vol spanning hun persoonlijke voetafdruk advies af…

Ivvy

 

 

Leerlingen groepen 8 KC De Haren Ondernemende Reisadviseurs!

In de groepen 8 van basisschool De Haren zijn de juffen enthousiast over hun nieuwste ‘Ondernemend Onderwijs’ project. Ze hebben een traditionele les topografie veranderd in een ondernemende les, waarin de topografie een integraal onderdeel vormt van de belevingswereld van de kinderen. Wij ontvingen een bericht van juf Ivvy:

Lees meer

We zijn enthousiast gestart met ons eerste Ondernemend Onderwijs topo-project "Reisbureau De Haren". De kinderen worden allemaal reisadviseur en gaan een ideale reis/vakantie samenstellen voor een meneer of juf.

Om het project te introduceren heb ik een kort filmpje gemaakt; de kinderen waren meteen enthousiast.

Vervolgens hebben we een paar kennislessen over werelddelen/landen gegeven.

De kinderen hebben een blinde wereldkaart gekregen en moesten, na elk filmpje over een werelddeel, zelf 5 landen opzoeken in de atlas en op hun wereldkaart zetten.

Ook kwam er een reisadviseur in de klas om over zijn beroep te vertellen en tips te geven en mochten de kinderen vragen stellen.

Per tweetal kozen leerlingen een juf of meneer en maakten vragen voor een interview (bijv. Wil je naar een warm of koud land? Actief of relaxen? Hoe lang? Waar wil je overnachten? etc.)Na het interview konden ze met de antwoorden op de vragen aan de computer starten met het samenstellen van een passende vakantie voor hun juf/meneer. Daar werken we de komende weken nog aan.

De motivatie is enorm!

Kinderen hebben het gevoel dat ze met iets "echts" bezig zijn (net als Green Capital) en lopen af en toe even bij de juf/meneer binnen om nog een extra vraag te stellen. Ook heb ik nog nooit zoveel kinderen uit zichzelf naar de wereldkaart zien lopen om een land/werelddeel te zoeken....!

 

Groetjes Ivvy

 

 

 

Nieuwe impuls 'Help de Bij' door 3D printen bijenontwerpen

Van 's-Hertogenbosch naar 's-HertogenBIJENbosch

'Leren door creëren', Ondernemend Onderwijs ten top in groep 8 van Bbs De Haren in 's-Hertogenbosch.

Tijdens het schoolprogramma van stichting KinderTrots hebben deze creatieve denkers een Bijenverblijf ontworpen voor de KinderTrots Bijenwereld. 'S-Hertogenbosch wordt... 's-HertogenBIJENbosch als het aan deze architecten ligt. Zij begrijpen hoe BIJzonder belangrijk Bijen zijn voor mensen!

 

Lees meer

De ontwerpen worden vertaald naar bouwtekeningen om echt gemaakt te kunnen worden in samenwerking met het Spark Lab. Vervolgens worden de Bijenkunstwerken, Bijengebouwen en/of Bijenbeelden echt geplaatst in de KinderTrots Bijenwereld: een stukje grond bij Imkerij Stad en Streek. Dit is openbaar en dus kunnen de Bijen-resorts, Bijen-jungles, Nectar-markten, Bijen-glijbanen, Bijen-bomen, een BijenKing en zelfs Bijenpolitie voor de veiligheid, vanaf september 2016 worden bewonderd tijdens de openingstijden van Stads Boerderij Eijghentijds in Rosmalen.

 

Tips van leerlingen KC De Haren voor Groenste Hoofdstad 2018

Leerlingen van KC De Haren in Den Bosch plaatsten heel veel prachtige tips voor ’s-Hertogenbosch Groenste Hoofdstad 2018 op ons Digitale Prikbord. Wat een ondernemendheid!

 

KC De Haren

Basisschool De Haren

Ploosche Hof 85

5233HG 's-Hertogenbosch

073-6446560