Margo van den Oord, programmaleider en bestuur

Margo van den Oord werkt in opdracht van de gemeente ’s-Hertogenbosch als programmaleider aan de versterking van Ondernemend Onderwijs in deze stad en regio. Zij doet dit door ondernemende initiatieven in de dagelijkse omgeving van onderwijs, overheid en ondernemen op te halen, te verbinden en te versterken. 

BGA.jpg

Lees meer

Vanuit de gedachte, ondernemend onderwijs voor een ondernemende samenleving, begeleidt zij scholen en organisaties om hun ondernemende initiatieven en projecten verder uit te breiden en te bestendigen. Door deze te implementeren en in te bouwen in de dagelijkse les- en beroepspraktijk. En in een doorlopende leerlijn richting arbeidsmarkt en leven lang leren voor iedereen toegankelijk te maken. Betekenisvol onderwijs ontstaat door levensechte vraagstukken uit bedrijfsleven en samenleving in het onderwijs te integreren.

Margo van den Oord is orthopedagoog en onderwijskundige en werkte onder andere 10 jaar lang bij HAS Den Bosch, waar zij in samenwerking met onderwijs, overheid en bedrijfsleven opleidingen ontwierp om de groei van mensen in innovaties en organisaties te begeleiden. Ook werkte zij mee aan Brabant Brein, een grote opdracht vanuit de provincie Noord-Brabant, waarbij de ideeën van alle Brabanders voor de toekomst van Brabant zijn opgehaald.

 

Jan Raemaekers, onderwijsadviseur en blogger

Jan Raemaekers is leerkracht Primair Onderwijs, onderwijskundige, onderzoeker en zelfstandig adviseur. Hij is betrokken bij de coördinatie van de professionalisering binnen het programma van Ondernemend Onderwijs 'sH en geeft voorlichting aan docententeams, verzorgt trainingen en begeleidt teams bij de implementatie.

Daarbij verwerkt en analyseert hij de data afkomstig van de monitoring van de pilots binnen het programma, schrijft deelrapporten, artikelen en blogs voor en over deze onderwijsinnovatie.

www.raemwerk.com

Reamwerk.jpg

 

Mandy van Wanrooij, onderwijs en OO Werkplaats

Mandy van Wanrooij is betrokken bij alle Ondernemend Onderwijsprojecten en het begeleiden van de studentmedewerkers. Daarnaast zet Mandy zich in voor de Ondernemend Onderwijs Werkplaats, een plek waar trainingen en workshops op diverse gebieden worden ontworpen, uitgewerkt en aangepast.

Mijn naam is Mandy van Wanrooij – Verharen. Geboren en getogen Bosschenaar met een passie voor het onderwijs. Het begeleiden van kinderen, het verzorgen van arrangementen en het geven van bijles zijn mijn werkzaamheden binnen mijn eigen bedrijf 'SOMM Succesvol Onderwijs met Mandy’. Bij Ondernemend Onderwijs ’sH kan ik mijn ervaringen delen, meedenken met nieuwe innovatieve ideeën, het ontwerpen van onderwijs en studenten hierin begeleiden. Met mijn enthousiasme en flexibiliteit ga ik wekelijks vol frisse moed aan de slag!

 

Femke Gijsbers, onderzoeker en ondersteuner Kernteam

Femke is als docent aan Avans Hogeschool voor Social Work al jaren nauw verbonden met Ondernemend Onderwijs 'sH en draagt het gedachtegoed van OO altijd enthousiast uit. Toen OO eind 2016 een stichting werd hoefde zij niet lang na te denken en ging direct als bestuurslid aan de slag.

Met ingang van schooljaar 2020-2021 is zij ook parttime lid van het kernteam van OO en is nauw betrokken bij projecten zoals Play Equal.

 

 

Hanny Post, bestuur en communicatie

Hanny Post maakt deel uit van de vaste kern van Ondernemend Onderwijs ‘sH. Altijd als lid van het Kernteam en vanaf januari 2021 als Bestuurslid van OO 'sH.  Met ingang van september 2021 neemt zij weer tijdelijk de taken rondom communicatie met het netwerk voor haar rekening, zoals de nieuwsbrieven, beheer van de website en andere social media. 

'Vanaf september 2021 neem ik weer een tijdje een aantal communicatiezaken van OO 'sH onder mijn hoede. Dit zal in een minder uitgebreide vorm zijn dan je van ons gewend bent. Uiteraard houden wij onze partners zo goed mogelijk over lopende zaken geïnformeerd. Wordt vervolgd!'

 

Lees meer

‘Januari 2021 stopte ik als actief lid van het Kernteam en werd bestuurslid van OO ‘sH. Mijn taken in het Kernteam worden o.a. overgenomen door Maite van de Wiel. 

Met heel veel liefde en enthousiasme heb ik afgelopen jaren meegewerkt in een bijzonder fijn team, met gemotiveerde mensen en in een prachtig netwerk. Het samenwerken met studentmedewerkers was voor mij een van de highlights, net als het meewerken aan projecten van vele scholen en het bemiddelen tussen contacten uit het netwerk.

Gelukkig stopt dit allemaal niet ineens en blijf ik als bestuurslid van de Stichting OO ‘sH op de achtergrond hierbij betrokken. Zo blijf ik nog een poosje beschikbaar als vraagbaak en zal, waar nodig, het team op de achtergrond ondersteunen.

Ik verheug me erop op een wat rustiger manier betrokken te blijven bij het wel en wee van OO ‘sH en zeg dus niet vaarwel, maar liever: tot ziens!’

Hanny Post

 

Stef van den Broek, ondersteuner kernteam

Stef van den Broek kwam bij OO 'sH als studentmedewerker.  Door zijn grote betrokkenheid, leergierigheid en kennis op het gebied van 'buitenonderwijs' is hij gevraagd het kernteam te komen versterken. Daar zet hij zijn expertise in op het gebied van Samen Buiten Leren en ondersteunt hij het team ook op andere gebieden, zoals studenten begeleiden, voorbereiden/voorzitten werkgroepbijeenkomsten en als digitaal verslaggever. 

Mijn naam is Stef van den Broek en ik ben in juni 2021 afgestudeerd aan de Pabo in Den Bosch. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Vernieuwing in het onderwijs is iets dat ik erg interessant vind en waar mijn passie ligt. Ik wil kinderen laten ontdekken en onderzoeken. Zowel in de klas als daarbuiten

Lees meer

Op het mbo heb ik al een opleiding Sociaal Cultureel Werker afgerond. De koppeling tussen het Sociaal Werk en het onderwijs vind ik ook een interessant onderwerp om mee aan de slag te gaan. Bij Ondernemend Onderwijs 'sH zit ik dus echt op mijn plek!

Stef is per september 2021 begonnen met een Masteropleiding en zal daardoor wat minder vaak zichtbaar zijn bij OO 'sH. Hij blijft uiteraard zeer betrokken.

 

Henny Wibbelink, contactpersoon bij de Gemeente 's-Hertogenbosch

Henny Wibbelink is onze contactpersoon bij de gemeente. Zij stelt zichzelf voor:

Vanaf juli 2020 ben ik de contactpersoon bij de gemeente voor Ondernemend Onderwijs. Ook in mijn nieuwe rol als projectleider van het Europese project Play Equal zal ik samenwerken met OO.

Vanuit mijn functie als strategisch adviseur bij de afdeling Jeugd houd ik me bezig met allerlei thema’s op het terrein van talentontwikkeling. Vooral als het gaat om mbo, hbo en wo, voor strategische thema’s en zaken die op provinciaal, landelijk of Europees niveau liggen. In mijn werk zoek ik steeds naar de praktische vertaling van beleid: wat heeft de jongere hieraan?

 

 

Lotte Bergers, studentmedewerker, sept. 2021

'Dit schooljaar sluit ik me met veel enthousiasme aan als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs. Via deze weg wil ik mij graag voorstellen.

Ik ben Lotte Bergers, 18 jaar en woon in Oss. Ik studeer aan de Pabo (Fontys) in Den Bosch. In mijn vrije tijd ben ik vaak te vinden bij vrienden of op het hockeyveld.

Mijn passie is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Ik houd mij daarom graag bezig met de vernieuwingen in het onderwijs. Deze stage sluit hier dus perfect op aan. Ik wil een leerrijke omgeving creëren waarin kinderen spelend kunnen onderzoeken en ontdekken.

Tijdens mijn stage als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs hoop ik een creatieve bijdrage te kunnen leveren aan nieuwe projecten en tevens mijn netwerk te verbreden.'

 

Romy van Broekhoven, studentmedewerker, sept. 2021

'Ik ben Romy van Broekhoven, 20 jaar en ik woon in Boxtel. Het komende half jaar sluit ik me aan als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs.

Ik geniet met volle teugen van mijn tijd op de Pabo. Mijn stagedagen vind ik de leukste dagen van de week. Op die dagen sta ik dan ook met veel plezier voor de klas. Ik sluit mij altijd graag aan bij alle andere onderwijs gerelateerde projecten die er lopen op de Pabo. Zo heb ik een (soms te) volle agenda, met allerlei leuke en leerzame activiteiten.

In mijn vrije tijd ben ik graag buiten met mijn vriend of vriendinnen. Daarnaast houd ik ontzettend van vakanties en het uitzoeken daarvan. Verder kan ik goed ontspannen met een leuk boek. 

Tijdens mijn stage bij Ondernemend Onderwijs hoop ik mijn netwerk te kunnen verbreden door met anderen in gesprek te gaan over onderwijs. Ik hoop dat ik veel mag leren van vakexperts en mooie projecten mag gaan ontwikkelen.'

 

Arjan van Nuland, studentmedewerker, sept. 2021

'Hallo allemaal, ik ben Arjan van Nuland een 19 jarige tweedejaars Student Social Work in Den Bosch op de Avans Hogeschool. Ik werk in een bouwmarkt en houd van gezelligheid. Ik ben bij Ondernemend Onderwijs betrokken door de mini hackathon voor het Play Equal Project. Door mijn inzet bij de mini hackathon heb ik de kans gekregen om Studentmedewerker te worden bij Ondernemend Onderwijs 'sH. Deze kans heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen!

Als Studentmedewerker zal ik mezelf bezig houden met de Challenge to Change (red.: op 18 november 2021) en zal ik me inzetten voor meer gelijkheid onder jongeren in Den Bosch. Ik vind dit een belangrijk onderwerp omdat iedereen ongeacht zijn achtergrond een gelijke kans moet krijgen om zich te kunnen ontwikkelen en ontplooien.'

 

Kim van Valkenburg, studentmedewerker sept. 2021

'Mijn naam is Kim van Valkenburg, 21 jaar oud en ik ben 3e jaars pabo student aan Fontys hogeschool in ’s-Hertogenbosch.

In mijn vrije tijd ben ik druk bezig met het verzorgen en trainen van mijn eigen pony. Ik rijd wedstrijden en ben daarom ook iedere dag in de stal te vinden.

Ik heb een passie voor het onderwijs. Ik vind het onwijs leuk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen.

Vanaf september 2021 ben ik werkzaam als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs. Ik heb zin om samen met Ondernemend Onderwijs te werken aan de projecten Let’s Play en Play Equal.

Ik hoop tijdens mijn stage bij Ondernemend Onderwijs mijn netwerk te verbreden en mijn kennis in combinatie met mijn passie voor het onderwijs te delen.'

 

Eva van Esch, studentmedewerker, sept. 2021

'Hey, ik ben Eva van Esch. Ik ben twintig jaar en zit inmiddels in mijn derde jaar op de pabo in Den Bosch. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te hockeyen bij MHC Heesch en af en toe wat gitaar te spelen. Daarnaast ben ik ook iemand die nieuwsgierig is naar nieuwe ontwikkelingen.

Sinds september 2021 ben ik dan ook werkzaam als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs ‘sH. Ik vind het leuk om samen met andere instanties te kijken naar het verzorgen van ‘goed’ onderwijs. Te bekijken hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. Ik ga graag in gesprek met mensen hierover en ik lever ook graag een bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen.
Het aankomende half jaar zal ik dan ook zelf op stage gaan samenwerken met een externe instantie. Daarnaast werk ik vanuit Ondernemend Onderwijs ook mee aan projecten zoals ‘Challenge to Change’. Deze mooie samenwerkingen zorgen ervoor dat ik nieuwe contacten leg en mijn netwerk vergroot. Ik ben ervan overtuigd dat ik mezelf op persoonlijk en professioneel gebied kan verbreden en ontwikkelen als studentmedewerker.

Ik kijk ernaar uit om er samen met het team van Ondernemend Onderwijs een leuke en leerzame tijd van te maken!'

 

Sam Theunissen, studentmedewerker, sept. 2021

'Ik ben Sam Theunissen, 19 jaar en woon in Wijchen. Op dit moment zit ik in mijn tweede jaar van de Pabo (Fontys) in Den Bosch. Met veel plezier loop ik twee dagen in de week stage en werk ik de hele week aan mijn ontwikkeling als leerkracht. Naast mijn passie voor kinderen en het onderwijs ben ik graag creatief bezig, als ik daar de tijd voor heb, of gezellig met mijn vriendinnen op pad. Vanaf september 2021 mag ik mijzelf studentmedewerker noemen bij Ondernemend Onderwijs.

Als aankomend leerkracht vind ik het belangrijk en leuk om veel te bewegen in de klas en om vak geïntegreerd te werk te gaan, ik combineer graag de standaard vakken met de creatievere vakken en werk dan ook graag thematisch. Ook vind ik een leerrijke omgeving belangrijk waar kinderen kunnen spelen, leren en ontdekken.

Mijn dagen zijn vaak best druk en ik hou daarom ook van structuur, ik maak overal een lijstje voor zodat ik alles op een rijtje heb. Ik hoop dan ook dat ik als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs structuur kan bieden op momenten dat dat nodig is. Ook hoop ik dat ik een mooie bijdrage kan leveren aan de kans gelijkheid in het onderwijs door mee te werken aan de projecten van Ondernemend Onderwijs zoals o.a. Challenge to Change.'

 

Claudyo Scheepens, studentmedewerker, sept. 2021

'Hallo allemaal, Ik ben Claudyo Scheepens, 19 jaar en ik woon in Rosmalen. Ik zit in mijn tweede jaar van de opleiding Social Work op Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch.

Mijn hobby´s zijn met vrienden omgaan, voetballen en gamen. Verder ben ik werkzaam bij ´t Vosje de Driesprong als barman.

Ik vind het hartstikke interessant om te ondernemen. Sinds oktober 2021 ben ik werkzaam als studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs ‘sH. Ik vind het belangrijk dat er goed onderwijs wordt geleverd aan jongeren. Het is een mooie uitdaging om jezelf in te zetten voor gelijke kansen voor jongeren!

Ik hou me als studentmedewerker vooral bezig met Challenge to Change (red.: op 18 november 2021). Dat wordt een hele mooie en leerzame dag. Ik kijk er al naar uit!'

 

Colin de Bijl, vormgever OO 'sH en student Fontys Academy for Creative Industries

Mijn naam is Colin de Bijl, 24 jaar jong en woonachtig in Eindhoven. Student aan Fontys ACI in Tilburg, hier volg ik de opleiding CO-IEMES (Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies) en daarnaast ben ik de medeoprichter van Random Entry, een full-service design, strategie en digitaal bureau.

Inmiddels mag ik mezelf al een Ondernemend Onderwijs-veteraan noemen, aangezien ik vier periodes studentmedewerker was bij Ondernemend Onderwijs. Nu ondersteun ik OO 'sH nog met online oplossingen en designs. 

Lees meer

Tijdens deze stageperiode ga ik aan de slag met het ontwerpen van een uniek platform, genaamd PlatformLOB, gericht op LOB (Loopbaanoriëntatie), met name voor VO-scholen. Daarnaast zal ik mijn grafische kennis gaan delen met het team van Ondernemend Onderwijs. Als kers op de taart ga ik een eigen project bij mijn opleiding inbrengen en zo een verbinding tot stand brengen tussen Ondernemend Onderwijs en Fontys ACI. Een connectie die enorm veel potentie heeft en veel vernieuwing met zich mee kan brengen.

Ik ben enorm fan van omdenken en het net even iets anders bekijken. Persoonlijk blijf ik deze quote prachtig vinden: “Als je teveel tegenwind hebt, fiets je misschien de verkeerde kant op.” Noem het onzinnig, ik noem het wijsheid! Als conceptontwikkelaar vind ik het heerlijk om potentiële ideeën om te toveren naar creatieve en innovatieve concepten. Tegenwind geeft mij de benodigde energie om binnen verschillende invalshoeken tot nieuwe inzichten te komen.

Ik wil met mijn conceptuele manier van denken, grafische kracht en doorzettingsvermogen elk idee omtoveren tot een visueel spektakel. Ik ben in hart en nieren een grafisch vormgever en heb het talent om direct een gedachte door te vertalen naar een uitgewerkt middel. Waar de meesten van ons schaapjes tellen in hun dromen, tel ik het aantal lagen in mijn bestand.

 

 

Onderstaande personen zijn - ieder op eigen wijze- regelmatig betrokken bij Ondernemend Onderwijs 'sH

Het Programmateam heeft, naast de vaste kernteamleden en studentmedewerkers, ook nog een aantal mensen die nauw bij ons team betrokken zijn, maar dan meer op de achtergrond. Zij ondersteunen OO 'sH zo nodig met advies, extra handen en deskundigheid. 

Hieronder tref je een aantal van deze adviseurs aan.

 

Sander van Roy, ondersteuner onderwijsontwikkeling en OO Werkplaats

Sander van Roy, Coördinator Onderwijs en biologie/talentvakken docent op de Sancta Maria Mavo is al vanaf de start bij Ondernemend Onderwijs betrokken. Een heel betrokken partner in het netwerk, een meedenker, een omdenker met een groot hart voor jeugd en onderwijs, een edutainer: 'Het kan ook leuk.' En niet bang om de vervelende waarom vragen te stellen. 

Vanaf september 2020 werkt Sander met ons mee aan onderwijsontwikkeling, o.a. in de OO Werkplaats.

Het mooiste is iemand iets laten bereiken/ervaren waarvan ze zelf niet hadden verwacht dat ze dat konden. Van zweten, weten, vergeten naar ervaren en toepassen. Word weer regisseur van je eigen toekomst. Samen op zoek naar avontuur, wat zijn je talenten, hoe wil je ze ontwikkelen? Wat ga je er mee doen? Dat dàt Kan???!!! Mooi Hè?  Er is zoveel mogelijk, als we maar durven proberen!

 

Katja Brooijmans, stimulator, ondersteuner en ambassadeur OO

Per 1 mei 2020 heeft Katja Brooijmans een volgende stap in haar carrière gezet en werkt nu voor de Gemeente Oss (Cultuur, sport, verenigingsleven, ontmoeten).

Inmiddels is haar opvolger, ons nieuwe aanspreekpunt, binnen de Gemeente 's-Hertogenbosch, bekend. We willen Katja nog graag een poosje hier als 'ambassadeur' van het OO-gedachtegoed laten staan. Zij heeft veel voor ons betekend en we houden nog graag waar mogelijk contact.

Lees hieronder de mooie afscheidswoorden van Katja. 

Lees meer

Katja Brooijmans werkte voor de Gemeente ‘s-Hertogenbosch bij de afdelingen Cultuur en Onderwijs, Arbeidsmarkt en Participatie. Bij beide afdelingen speelt ondernemerschap een grote rol en ook in de wijze waarop zij zelf haar taken vormgeeft, is ondernemendheid en ondernemerschap de rode draad. Vanuit een Europees uitwisselingsproject rondom de doorgaande leerlijn ondernemendheid is het programma ‘sH Ondernemend Onderwijs geboren.

Om beweging te kunnen maken, is een grote lokale werkgroep van scholen (primair tot aan HBO) aan de slag gegaan met de leerpunten uit de Europese uitwisseling. Het lerende netwerk is groeiende en bruist van de activiteiten. Concrete projecten zijn noodzakelijk om een gezicht te geven aan de beweging die 'sH Ondernemend Onderwijs heet. De gemeente voert regie en is actief in gesprek met het onderwijs en de arbeidsmarkt in de volle breedte over ondernemend gedrag. Leren door te doen, leren door zelf vragen te stellen, leren door te onderzoeken, leren door actieve betrokkenheid van de samenleving binnen de school via ouders, omwonenden, ondernemers en bedrijven. Door samen de krachten te bundelen en rol en taakverdeling goed met elkaar te blijven bespreken maken we 'sH Ondernemend Onderwijs tot een succes. Daar zal Katja persoonlijk in elk geval een duidelijke rol in spelen.